Media

Oron för oss gående ökar när cyklar och elsparkcyklar framförs på Uppsalas trottoarer.

Cyklar och elsparkcyklar framförs alltmer frekvent på Uppsalas trottoarer, framför allt på Kungsgatan och Vaksalagatan nu när cykelvägarna runt järnvägsspåren är avstängda pga tunnelbyggena under S:t Persgatan och S:t Olofsgatan.

Dessa snabba och tysta fordon, som dessutom framförs utan hänsyn till trafikregler eller folkvett, är särskilt farliga för äldre. Vi uppfattar att de inte följer det regelverk som gäller för gågator. Risken är stor att vi äldre eller handikappade blir påkörda när de håller hög fart och vi inte hinner flytta oss.  Men de är också en fara för sina oftast unga förare.

Hans Nordström

Uppsala har en otrygg trafikmiljö för pensionärer                                             

Vi äldre har levt länge och har god erfarenhet om Uppsalas utveckling, dessutom finns det hos oss kunskap som vi gärna förmedlar till de styrande, vi vill vara med och påverka hur ett bra samhälle skall fungera och som innefattar alla åldrar.

För oss är utemiljön i våra bostadskvarter viktig, man ska inte behöva transportera sig långa sträckor för att uppleva park och naturmiljö?

På vår landsbygd bor många äldre som också behöver få ta del av kulturutbudet i staden!

UPS har via sina medlemsföreningar samlat in förslag till åtgärder som kan skapa en trevligare och tryggare miljö i kommunen.

Kollektivtrafiken – Det är för glest mellan många hållplatser, t.ex. i centrum – linje 4 har ingen hållplats mellan Vaksala Torg och centralstationen (där hållplatsen dessutom ligger längst söderut) och linje 6 ingen hållplats mellan Solrosgatan och centralstationen. Likaså kan avståndet mellan bostad och närmaste hållplats ibland vara väl långt. Det är önskvärt att få tillgång till en hållplats för buss nr 1 vid Korskyrkan.

Sparkcycklar är trafikfarliga och hinder för oss pensionärer. Dagens regelverk och förordningar är i huvudsak bra. Problemet är just efterlevnaden och bristen på hänsynstagande till gående och övriga trafikanter.  Vi föreslår att hyrsparkcyklar ska förbjudas.

Trafikljus som har för snålt tilltagen tidsfaktor är ett problem vid större gator, t.ex. Tycho Hedéns väg. Detta är ett klart hot mot äldre som inte har möjlighet att ta sig över gatan tillräckligt fort.

Infartsparkeringar – Det behöver finnas  ett  smidigt sätt kan byta från bil till buss innan man når Uppsala Centrum. Med täta turer till city. Likaså behövs pendlarparkeringar i orterna utmed regionbusslinjerna.

Ser fram emot ett fortsatt arbete med att utveckla Uppsala stad, våra kransorter och landsbygd.

Hans Nordström

Trafikgruppen

Uppsala Pensionärföreningarnas Samarbetsråd

Insändare i UNT 11 maj